Úvod > Projekty > Spotřebitelské poradenství > Reklamace dárku

Reklamace dárku

Každému se občas stane, že někdy obdrží dárek, který je nefunkční, vadný či nevhodný.   Jak řešit takovou situaci?

Dárce může obdarovanému postoupit právo reklamovat. Reklamace dárku se v zásadě neliší od reklamace jiného zakoupeného zboží. Prodejce může chtít prokázat, že zboží pochází od něj a že je v záruce. Důležitá je proto účtenka nebo pomoc člověka, který dárek koupil. Pokud platba za dárek proběhla například pomocí karty, stačí ukázat obchodníkovi výpis z účtu.

 Pokud bylo zboží zakoupeno přes internet, telefonicky či přes teleshopping, může se do 14 dnů odstoupit od smlouvy i bez udání důvodu. Tato možnost vyplývá přímo z občanského zákoníku, a je na ni tedy automatický nárok. Rozhodující není den objednávky zboží, ale až den jejího doručení. Čtrnáctidenní lhůta začíná běžet následující den po dni, co je zboží převzato. Počítají se pouze pracovní dny.

Jiná pravidla platí pro nákup v kamenné prodejně. Na bezplatné vrácení zboží je nárok jen tehdy, pokud to bylo s obchodníkem domluveno výslovně nad rámec zákona- např. postačí, pokud to bylo stanoveno v letáku. Prodejci dobře vědí, že pokud by neumožňovali zboží vracet, budou proti e-shopům znevýhodněni a proto většina mění zboží bez problémů za jiné. Některé obchody peníze dokonce vrátí v hotovosti, na účet či připíšou na dárkovou poukázku. Toto však není automaticky ze zákona.

Pokud jde zákazník zboží reklamovat, prodejce má na vyřešení reklamace maximálně 30 kalendářních dnů. Prodejce by se měl snažit reklamaci vyřešit bez zbytečného odkladu. Pokud to nestihne do třiceti kalendářních dnů, může zákazník od kupní smlouvy odstoupit

Obaly od zboží se uchovávat nemusí. Jedná se však o případ, kdy zákazník zboží reklamuje. Pokud se nejedná o reklamaci (např. vrácení zboží), je nutné dodržet podmínky prodejce, protože prodejce může požadovat například navrácení zboží v původním obalu, našité visačky nebo předložení účtenky. Proto poradci radí obaly uchovávat či z oblečení nesundávat štítky, pokud si klient není jist, že zboží nebude chtít měnit.

Projekt Spotřebitelské poradenství je dotován Ministerstvem průmyslu a obchodu České republiky. Do projektu se v roce 2017 zapojilo 23 poraden, které poskytují občanům informace ohledně spotřebitelské problematiky. Seznam poraden naleznete zde: http://www.obcanskeporadny.cz/spotrebitelske-poradenstvi/

 

Praha 15.12.2017

 

jjjjj

© 2010 Asociace občanských poraden . aop@obcanskeporadny.cz