Jak upozorňuje předseda Asociace občanských poraden Hynek Kalvoda, vzhledem ke zvyšujícím se cenám všeho zboží, nejen energií, řeší klienti snižování životního standardu obecně. Energie jsou ale položka velmi citelná a obtížně se na nich šetří vzhledem k omezené možnosti snížit spotřebu například za teplo. S neustále rostoucími cenami přibývá klientů se středními příjmy, kteří se na občanské poradny obracejí s dotazy na podmínky sociálních dávek, hlavně příspěvku na bydlení. V občanských poradnách pak dostanou veškeré instrukce ohledně toho, na co mají nárok i jak a kde ho musejí uplatnit.
Rostoucích cen energií a situace na trhu s energiemi zneužívají zprostředkovatelé energií. Podle Kalvody už hledají cesty, jak obcházet tzv. zprostředkovatelskou novelu energetického zákona, která má skoncovat s nekalými praktikami „energošmejdů“. „V tuhle chvíli máme z poraden signály ze dvou oblastí. V prvním případě aukční společnosti tvrdí, že nejsou zprostředkovatelé a tudíž se na ně novela energetického zákona nevztahuje, což je samozřejmě nesmysl. Právě pochybných aukcí, které se ve skutečnosti nejspíš ani nekonaly, jsme v posledních letech zaznamenali celou řadu,“ uvádí Kalvoda.
Pokud klient není spokojen s výběrem nového, mnohdy dražšího dodavatele, zprostředkovatelé se jej pokoušejí obelhat lživým tvrzením, že bez sankce mohou lidé vypovědět pouze smlouvy o zprostředkování, které byly uzavřeny až po 1. lednu 2022, od kdy je novela energetického zákona účinná. Podle Kalvody má ale spotřebitel od 1. ledna 2022 oprávnění kdykoliv bez postihu a finančního plnění závazky ze smlouvy o zprostředkování vypovědět bez ohledu na to, kdy byla uzavřena. „Klienty na to přirozeně upozorníme a následně řešíme správný postup při ukončení smluv“, aby si zprostředkovatel nemohl hledat další výmluvy“, uzavírá Kalvoda.
TZ AOP ze dne 11.11. 2022
Tisková zpráva je vydána v rámci projektu „Zvyšování odborné kvalifikace poradců a podpora občanského poradenství s důrazem na problematiku bydlení“ financovaného Ministerstvem pro místní rozvoj
