Další problematickou oblastí je komplikovanost a nesrozumitelnost smluv, kdy zejména u spotřebitelských úvěrů je pro spotřebitele náročné zorientovat se v záměrně složitých formulacích jednotlivých smluvních ustanovení.  Část problémů souvisí s lehkovážným přístupem klientů, kteří uzavírají smlouvy opakovaně s různými společnostmi, nemívají kompletní dokumentaci a pouhá orientace v množství smluv a listin bývá pro ně velmi obtížná. Klienti často nejsou schopni porozumět smluvním podmínkám nebo nevědí s kým zkonzultovat uzavíranou smlouvu. V některých případech přispívá k uzavírání nevýhodných smluv nižší finanční a právní gramotnost klientů, kterým při uzavírání smluvních vztahů unikají i základní věci typu povahy poskytované služby apod. K nevýhodně uzavíraným smluvním vztahům přispívá také manipulace a tlak ze strany některých obchodníků včetně neposkytování úplných informací o nabízeném produktu. Další oblastí, s níž klienti navštěvují občanskou poradnu, jsou dotazy na odpovědnost za vady; konkrétně se jedná o neuznané reklamace, problémy při využívání prodloužené (komerční) záruky či pojištění výrobku apod.

Projekt Spotřebitelské poradenství je dotován Ministerstvem průmyslu a obchodu České republiky. Do projektu se v roce 2024 zapojilo 21 poraden, které poskytují občanům informace ohledně spotřebitelské problematiky. Seznam poraden naleznete zde:

https://www.obcanskeporadny.cz/cs/aktivity/projekty?view=article&id=529&catid=2

Praha 9.12.2025

Kontakt:
Hynek Kalvoda
tel. 777 257 568
e-mail: hynek.kalvoda@obcanskeporadny.cz

 

 

mpo logo

Tisková zpráva byla vydána v rámci projektu  „Spotřebitelské poradenství“ , který je spolufinancován v rámci dotačního programu Poskytování spotřebitelských poradenských a informačních služeb široké spotřebitelské veřejnosti s důrazem na seniory a další zvlášť zranitelné spotřebitele, prezentace zkušeností a dosažených výsledků v oblasti poradenství (s výjimkou dluhové problematiky),  Ministerstvem Průmyslu a Obchodu ČR.