Superdávka, nově zavedená dávka Ministerstva práce a sociálních věcí, přináší podle Asociace občanských poraden (AOP) občanům i poradcům řadu problémů. Hodnocení z členských poraden napříč republikou ukazuje, že proces podání žádosti je pro mnoho lidí složitý, technicky náročný a často nesrozumitelný. Největší potíže mají senioři, osoby bez digitální identity, lidé v exekuci nebo bez přístupu k internetu.
„O zjednodušení při podávání žádosti o superdávku nemůže být řeč. Jde o další digitalizaci, ke které nutí občany Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR. Systém je nefunkční a často dochází k výpadkům. Hrozí riziko, že to dopadne stejně jako digitalizace stavebního řízení. Takových ohlasů na superdávku máme z poraden celou řadu,“ říká Hynek Kalvoda, předseda Výboru Asociace občanských poraden.
Mezi nejčastější problémy patří technické bariéry – klienti se mnohdy neorientují v online žádosti a aplikaci Jenda, chybí jim digitální identita nebo přístup k internetu. Mnozí klienti neví, jaké dokumenty mají doložit, nerozumí sdělením z úřadu práce a chybí jim přehledné pokyny. Některé skupiny, například matky samoživitelky, považují superdávku za nevýhodnou, protože na ni nedosáhnou. Energetický paušál a normativní náklady na bydlení podle nich neodpovídají reálným výdajům domácností.
Poradci upozorňují na zvýšenou administrativní zátěž a nedostatek metodických pokynů. Informace z jednotlivých úřadu práce se často liší podle regionu nebo konkrétního pracovníka. Asistované podání žádosti je bez digitální identity nemožné, což vylučuje část klientů z možnosti žádat o dávku. „Na každodenní bázi nyní řešíme situace, kdy se na poradnu obrací zejména senioři, kteří chtějí podat žádost, ale kvůli absenci bankovní identity a chytrého telefonu se nemohou přihlásit do systému,“ upozorňuje Kalvoda.
Poradci s nimi musí nejprve řešit zřízení digitální identity, což je pro klienty velmi stresující a časově náročné. I po úspěšném přihlášení mají senioři potíže s nahráváním dokumentů – systém opakovaně vyžaduje již vložené přílohy a často dochází k výpadkům. Celý proces trvá několik hodin a bez pomoci poradny by klienti žádost vůbec nepodali.
Jen několik poraden uvádí dílčí pozitiva, například možnost prokazovat příjmy a výdaje jednou za tři měsíce nebo snahu některých úřadů být vstřícnější v komunikaci. Většina klientů však vnímá proces jako složitý a často bez potřebné podpory. „Asociace občanských poraden bude i nadále monitorovat situaci, pomáhat potřebným při podávání žádostí a odpovědným institucím poskytovat zpětnou vazbu“, uzavírá Kalvoda.
O superdávce jedná dnes 28.11.2025 také i Výbor pro práva lidí ohrožených chudobou a sociálním vyloučení (stálý orgán Rady vlády pro lidská práva)
Občanské poradny sdružené v Asociaci občanských poraden působí v těchto městech: Praha, Nymburk, Čáslav, Kolín, České Budějovice, Rokycany, Karlovy Vary, Děčín, Most, Rumburk, Liberec, Hradec Králové, Dvůr Králové, Rychnov nad Kněžnou, Chrudim, Pardubice, Polička, Ústí nad Orlicí, Havlíčkův Brod, Jihlava, Nové Město na Moravě, Pelhřimov, Třebíč, Žďár nad Sázavou, Brno, Kyjov, Šumperk, Havířov, Karviná, Nový Jičín, Opava, Ostrava, Valašské Meziříčí, Vsetín.
V dalších městech mají poradny svá kontaktní místa.
Odkaz na webové stránky, kde naleznete kontaktní údaje na poradny a jejich kontaktní místa, naleznete zde: www.obcanskeporadny.cz
Praha, 17.9.2025
Kontakt:
Mgr. Hynek Kalvoda
Předseda výboru Asociace občanských poraden, z.s.
Sabinova 3
130 00 Praha 3
Tel. 777 257 568
e-mail: hynek.kalvoda@obcanskeporadny.cz

Tisková zpráva je vydána v rámci projektu „Rozvoj a medializace Asociace občanských poraden“ podpořeného Úřadem vlády České republiky z dotačního programu Podpora celostátních mezioborových sítí nestátních neziskových organizací 2025