Tisková zpráva AOP: Na občanské poradny se obrací velký počet klientů řešící vzrůstající náklady na bydlení
Dění na energetickém trhu snad nikdy nebylo tak turbulentní jako v poslední době. Strmý růst cen energetických komodit, bankroty dodavatelů, režim dodavatele poslední instance. Pro řadu lidí zejména seniorského věku je složité porozumět tomu, co se děje a jak správně reagovat. Nechápou výši nedoplatků nebo nových záloh, když se jejich spotřeba nezměnila. Mnozí klienti pak měnili svého dodavatele, ale při přestupu opominuli smluvní závazky u původní společnosti. Řada z nich teprve v poradně zjišťuje, jakou smlouvu podepsali a jaké závazky z ní pro ně vyplývají.
Jak upozorňuje předseda Asociace občanských poraden Hynek Kalvoda, vzhledem ke zvyšujícím se cenám všeho zboží, nejen energií, řeší klienti snižování životního standardu obecně. Energie jsou ale položka velmi citelná a obtížně se na nich šetří vzhledem k omezené možnosti snížit spotřebu například za teplo. S neustále rostoucími cenami přibývá klientů se středními příjmy, kteří se na občanské poradny obracejí s dotazy na podmínky sociálních dávek, hlavně příspěvku na bydlení. V občanských poradnách pak dostanou veškeré instrukce ohledně toho, na co mají nárok i jak a kde ho musejí uplatnit.
Rostoucích cen energií a situace na trhu s energiemi zneužívají zprostředkovatelé energií. Podle Kalvody už hledají cesty, jak obcházet tzv. zprostředkovatelskou novelu energetického zákona, která má skoncovat s nekalými praktikami „energošmejdů“. „V tuhle chvíli máme z poraden signály ze dvou oblastí. V prvním případě aukční společnosti tvrdí, že nejsou zprostředkovatelé a tudíž se na ně novela energetického zákona nevztahuje, což je samozřejmě nesmysl. Právě pochybných aukcí, které se ve skutečnosti nejspíš ani nekonaly, jsme v posledních letech zaznamenali celou řadu,“ uvádí Kalvoda.
Pokud klient není spokojen s výběrem nového, mnohdy dražšího dodavatele, zprostředkovatelé se jej pokoušejí obelhat lživým tvrzením, že bez sankce mohou lidé vypovědět pouze smlouvy o zprostředkování, které byly uzavřeny až po 1. lednu 2022, od kdy je novela energetického zákona účinná. Podle Kalvody má ale spotřebitel od 1. ledna 2022 oprávnění kdykoliv bez postihu a finančního plnění závazky ze smlouvy o zprostředkování vypovědět bez ohledu na to, kdy byla uzavřena. „Klienty na to přirozeně upozorníme a následně řešíme správný postup při ukončení smluv“, aby si zprostředkovatel nemohl hledat další výmluvy“, uzavírá Kalvoda.
TZ AOP ze dne 11.11. 2022
Tisková zpráva je vydána v rámci projektu „Zvyšování odborné kvalifikace poradců a podpora občanského poradenství s důrazem na problematiku bydlení“ financovaného Ministerstvem pro místní rozvoj