Nakupování on-line zkouší během pandemie koronaviru řada nových zákazníků, kteří s ním doposud neměli žádné zkušenosti. Na internetu se množí „šmejdi“, na občanské poradny se obracejí jejich oběti.
Ani během pandemie koronaviru se občanské poradny nezavřely a dále nabízejí radu či pomoc těm, kdo si nejsou jisti svými právy a povinnostmi. „I když je všude cítit strach z nákazy, máme stále dost klientů, kteří potřebují poradit“, říká Hynek Kalvoda z Asociace občanských poraden. Ani zdaleka se přitom nejedná jen o potíže s dluhy a bydlením. V době, kdy stále více lidí nakupuje po internetu, se množí problémy související s ochranou spotřebitele.
Řada lidí se v nabídkách e-shopů špatně orientuje a snadno naletí na slevy, které nejsou tím, za co se vydávají. Šmejdi už nejsou jen na předváděcích akcích či v podomním prodeji. Jako příklad lze uvést prodej jazykových kurzů, kde zkušební verze na jeden měsíc stála korunu. Proč ne, řekl si invalidní důchodce s roztroušenou sklerózou. První měsíc sice byl za korunu, další už za dva tisíce a smlouva, při jejímž vyplňování ho navigovala společnost, na dva roky. Celkem tak měl zaplatit 48 tisíc.
Poradkyně v občanské poradně s podvedeným klientem prošla jeho situaci a vysvětlila mu, že takto opravdu podmínky přijal, i když si toho nebyl vědom. Zákazník nebyl vůbec informován o tom, co a za kolik si doopravdy kupuje. Při uzavírání smlouvy měl za to, že jde o korunu. Poradkyně mu vysvětlila, jaké ochrany se mu jako spotřebiteli dostává ze zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Společně pak prošli smlouvu i všeobecné obchodní podmínky a našli pasáž, na základě které mohl od smlouvy odstoupit.
„S uživatelem jsme sepsali odstoupení, které společnost odmítla akceptovat. Uživateli jsme proto doporučili obrátit se na Českou obchodní inspekci, kde jsme podali podnět, a společnost s uživatelem začala spolupracovat. Na smírném řešení se nakonec dohodli“, popisuje jeden z případů Kalvoda. Zdaleka ne každý příběh má ovšem šťastný konec. „Čím dříve zákazník, který má pocit, že byl podveden, přijde, tím větší je šance na nápravu. S promlčenými nároky už se bohužel nedá nic dělat“, uzavírá Kalvoda.
I když se na občanské poradny může obrátit kdokoli, primárně je bezplatné spotřebitelské poradenství určeno zejména seniorům a dalším zvlášť zranitelným spotřebitelům. Podle Kalvody u nich právě tyto skupiny vyhledávají pomoc nejčastěji. Díky projektu Spotřebitelské poradenství 2020, podpořenému Ministerstvem průmyslu a obchodu, mohli občanské poradny v letošním roce, který byl mimořádný právě přesunem velké části prodeje na internet, pomoci celé řadě těchto lidí.
2.12.2020
Kontakt:
Hynek Kalvoda
Asociace občanských poraden, z.s.
Sabinova 3
130 00 Praha 3
tel. 777 257 568
e-mail: