Skip to main content

Tisková zpráva AOP: Dluhy a dluhová problematika jsou nejčastějším problémem, se kterým se lidé obracejí na občanské poradny

V loňské statistice za stejné období dominovaly  dluhy a druhé bylo téma rodiny a mezilidské vztahy. Letos se na občanské poradny  s žádostí o pomoc kvůli dluhům za první tři čtvrtletí obrátili lidé se 21 714 dotazy.

Občanské poradny poskytují odborné sociální poradenství ve 13 krajích, kde mají síť 85 poraden nebo jejich odloučených pracovišť, jejichž prostřednictvím mohou potřební kontaktovat zkušené sociální pracovníky. „Naše poradny za první tři čtvrtletí vyřídily celkem na 55 961 dotazů, což je o 2683 dotazů více než  za stejné v loňském roce, “ říká Hynek Kalvoda, předseda výboru Asociace občanských poraden a dodává: „Vysoký počet dotazů, které často vyřizujeme osobně, nikoli jen po telefonu na emailovou poštou,  zvládáme s nižším počtem pracovníků než jiné organizace s obdobným zaměřením.“

Dluhy, problémy v oblasti rodinných vztahů, mezilidské vztahy a občanské soudní řízení či jeho alternativy jsou kategorie, které vévodily statistikám loňského roku. Ze letošní rok naše poradny řešily zatím 21 000 dotazů v oblasti dluhů (některé z nich zaznamenaly až 90 % meziroční nárůst dotazů v této kategorii),  2895 dotazů v oblasti sociálních dávek (za tři čtvrtletí tohoto roku znamenal téměř 22 % nárůst v této kategorii). Setrvale vysoký počet lidí se na občanské poradny obrací s problémy, které se týkají bydlení. Se 4 434 dotazy jde oproti stejnému období v loňském roce o mírný nárůst.

Jak ale upozorňuje Hynek Kalvoda, práci občanských poraden není jednoduché rozdělit do škatulek podle jednotlivých oblastí. „Problémy se často kupí jeden na druhý. Když má člověk problémy s dluhy, potřebuje sociální dávky, obvykle také nemůže sehnat bydlení, k tomu se přidají problémy v rodině a zaměstnání, pokud nějaké dotyčný ještě má.“ Důležité proto je, aby pomoc byla komplexní. Když se takový případ v poradně objeví, sociální pracovník musí umět spolu s klientem celkově vyhodnotit situaci, stanovit nejdůležitější oblasti podpory, navrhnout postup, který odpovídá možnostem a dovednostem klienta.

Podstatná je rovněž aktivní pomoc, kterou poradny poskytují klientům při sepisování listin, návrhů, či formulářů. „Díky mnohaletým zkušenostem a neustálému vzdělávání našich poradců, tak poskytujeme lidem pomoc i v takových oblastech, jako je sociální zabezpečení, zdravotní pojištění, práva a povinnosti pacientů, pracovněprávní vztahy a zaměstnanost, ochrana základních lidských práv či veřejná správa.“, uzavírá Kalvoda.

25.11.2022

Kontakt:
Hynek Kalvoda
Asociace občanských poraden, z.s.
Sabinova 3
130 00 Praha
Tel. 777 257 568
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.