Skip to main content

Tisková zpráva AOP: Vyznat se ve smlouvách se vyplatí, kdo nezná svá práva, zaplatí. Občanské poradny radí klientům ve vztazích s dodavateli energií.

Manželé Novákovi (jméno jsme změnili) v minulosti uzavřeli prostřednictvím zprostředkovatele či spíše tzv. energošmejda, smlouvu na dodávky energií za nevýhodných podmínek a dosud se jim ji nepodařila ukončit. Dodavatel s nimi nekomunikuje, nevystavuje řádné vyúčtování služeb a pouze každý rok zasílá rozpis nových záloh, které každoročně navyšuje. V letošním roce došlo k dalšímu skokovému navýšení o sto procent. K tomu ještě vysoký nedoplatek za minulé období. Oba manželé pobírají starobní důchod a platby za energie jsou pro ně nyní již neúnosné.

Vystrašení senioři přišli do občanské poradny pro radu, jak získat vyúčtování zaplacených záloh a změnit dodavatele energií. Zdaleka se přitom nejednalo o ojedinělý případ. Nárůst cen energií vyvolal u lidí obavy o řádné placení záloh na další období. Na občanské poradny se pak obraceli s dotazy ohledně dodavatelských smluv. „V těchto případech jsme řešili, jak se zorientovat ve smlouvách na dobu určitou či neurčitou, fixaci ceny, nabídek od jiných dodavatelů, na základě jakých údajů si stanovit zálohy na příští období a podobně, říká Hynek Kalvoda, předseda Asociace Občanských poraden.

Po prostudování smlouvy manželů Novákových s nimi poradce sepsal ukončení automatického prodlužování smlouvy s tím, že bude platná do září 2022 a následně mohou uzavřít novou smlouvu. S ohledem na stávající situaci Novákových poradce také doporučil porovnat ceny za energie ve srovnávači na stránkách ERÚ. Ohledně vyúčtování záloh, které má dle smluvních podmínek a vyhlášky stávající dodavatel energií povinnost vystavovat nejméně 1x za rok, Novákovým také doporučil podat podnět na ERÚ. S ohledem na toto závažné porušení smluvních podmínek lze totiž smlouvu vypovědět okamžitě.

„Ve všech řešených případech usilujeme o zpětnou vazbu,“ upozorňuje Kalvoda a uvádí: Manželé Novákovi od původního dodavatele obdrželi potvrzení, že smlouva o dodávkách energií bude ukončena k 10. 9. 2022, nyní už mají smlouvu s novým dodavatelem energií za výhodnějších podmínek, na vyúčtování ale stále čekají.“ Na spotřebitelské poradenství je úzce navázáno sociální poradenství.  „V naší poradně radíme nejen se smlouvami, ale také rovnou vyhodnotíme, zda má klient nárok na některou sociální dávku jako jsou příspěvek na bydlení, mimořádná okamžitá pomoc a podobně,“ uzavírá Kalvoda.

Datum: 29.12.2022

Kontakt:
Mgr. Hynek Kalvoda
Předseda výboru Asociace občanských poraden, z.s.
Sabinova 3
130 00 Praha 3
Tel. 777 257 568
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

mpo logo

Tisková zpráva byla vydána v rámci projektu  „Spotřebitelské poradenství“ , který je spolufinancován v rámci dotačního programu Poskytování spotřebitelských poradenských a informačních služeb široké spotřebitelské veřejnosti s důrazem na seniory a další zvlášť zranitelné spotřebitele, prezentace zkušeností a dosažených výsledků v oblasti poradenství (s výjimkou dluhové problematiky),  Ministerstvem Průmyslu a Obchodu ČR.