Skip to main content

Tisková zpráva z 25.6.2024 - Lidé chodí často řešit do občanských poraden problémy s dodavateli energií

Řešení problémů s vyúčtováním

S klienty v poradnách jsme často řešili, jak se zorientovat ve vyúčtování za dodávky energií a jak řešit vyúčtování energií s pronajímateli. Právě při vyúčtování energií jsme se setkávali v rámci nájemního bydlení velmi často. Postupy pronajímatelů jsou velmi individuální, a proto jsme museli volit různé způsoby řešení. Klientům jsme radili, na co mají nárok a jak své nároky uplatňovat. Klienti se také často ptali na možnost snížit zálohy na energie, na řešení zvýšených záloh v situaci, kdy měli přeplatek z vyúčtování elektřiny, na reklamaci vyúčtování (např. nárůst spotřeby elektřiny o 8MWh za rok u jedné osoby).

Změna distributora energie

S některými klienty byla řešena také změna distributora energie, kdy byly poskytovány informace o možných rizicích a výhodách při změně distributorů energie, včetně důležitých bodů, na které by klienti měli být připraveni. Klientům, kteří se pro změnu rozhodli, byly instruováni o optimálním postupu při změně dodavatele a byla jim poskytována pomoc s plánováním a provedením této změny. S klienty jsme studovali jejich stávající smlouvy, upozorňovali je na možné chyby při výpovědi smlouvy a možné sankce.

 Smluvní problémy

V této oblasti jsme řešili situace klientů, kteří mají problém s dodavatelem energií, kteří s klienty nekomunikují, zasílají upomínky o nezaplacení (i formou sms), což na klienty vyvíjí velký tlak a raději neoprávněně požadovanou částku zaplatí, aby bylo vše uzavřené. Nemají dostatečnou motivaci situaci dále řešit s Energetickým regulačním úřadem, jde totiž o proces, který je časově náročný. Senioři stále v oblasti energií podepisují podomním prodejcům plné moci pro energetické aukce a platí poplatky za zprostředkování. Řešíme s nimi důsledky tohoto jednání.

Dále jsme v oblasti energií řešili odstoupení od smluv se zprostředkovatelskými společnostmi, nebo s poskytovateli, kteří měli nevýhodné smluvní podmínky. Informujeme klienty o jejich právech a povinnostech, pomáháme jim se sepisováním odstoupení od smluv apod.

Aukční společnosti

I nadále jsme se setkávali s klienty, kteří řeší smlouvy s aukčními společnostmi. Ve vztahu k energiím pomáháme převážně se smlouvami s dodavateli a aukčními společnostmi, které přestávají komunikovat a bez dalšího konat činnost. klienti pak mají obavy ze sankcí.

Projekt Spotřebitelské poradenství je dotován Ministerstvem průmyslu a obchodu České republiky. Do projektu se v roce 2024 zapojilo 21 poraden, které poskytují občanům informace ohledně spotřebitelské problematiky. Seznam poraden naleznete zde:

https://www.obcanskeporadny.cz/cs/aktivity/projekty?view=article&id=529&catid=2

Praha 25.6.2024

Kontakt:
Hynek Kalvoda
tel. 777 257 568
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

mpo logo

Tisková zpráva byla vydána v rámci projektu  „Spotřebitelské poradenství“ , který je spolufinancován v rámci dotačního programu Poskytování spotřebitelských poradenských a informačních služeb široké spotřebitelské veřejnosti s důrazem na seniory a další zvlášť zranitelné spotřebitele, prezentace zkušeností a dosažených výsledků v oblasti poradenství (s výjimkou dluhové problematiky),  Ministerstvem Průmyslu a Obchodu ČR.